مبانی نظری و پیشینه پژوهش نظریه های انگیزه پیشرفت(فصل دوم پایان نامه)

فایل مورد نظر در مورد مبانی نظری و پیشینه پژوهش نظریه های انگیزه پیشرفت(فصل دوم پایان نامه) می باشد که پس از مطالعه آن در صورت تمایل می توانید نسبت به دریافت آن اقدام نمایید.
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل
مبانی نظری و پیشینه پژوهش نظریه های انگیزه پیشرفت(فصل دوم پایان نامه)

مبانی-نظری-و-پیشینه-پژوهش-نظریه-های-انگیزه-پیشرفت(فصل-دوم-پایان-نامه)

دانلود  مبانی نظری و پیشینه تحقیق انگیزه پیشرفت(فصل دوم) در 21  صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.

مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

قسمتهایی از مبانی نظری و پیشینه پژوهش:

انگیزه پیشرفت
در قرن جدید با پیشرفت سطح رفاه بشر، شاید دیگر مسائلی مانند نیازهای زیستی نتواند محرک نیرومندی برای به جریان انداختن زندگی بشر باشد و حالتی از پوچی و بیهودگی در حال گسترش است. بنابراین اگر بتوانیم افراد جامعه را به سوی زندگی ای بهتر سوق دهیم، یعنی این نگرش که باید در تمام مراحل زندگی هدفی برای پیشرفت خود داشته باشیم و در واقع انگیزه پیشرفت ایجاد کنیم، مي‌توانیم بسیاری از مشکلات روانی را کاهش دهیم. این مسئله در روانشناسی مثبت نگر  حتی به عنوان یک روش درمانی مورد توجه قرار گرفته است. بگونه ای که به فرد مي‌آموزند که در هر موقعیتی حتی وقایع ناگوار زندگی به دنبال فرصت‌های ایجاد شده باشد، نه این که در جریان افکار منفی خودکار  خود گرفتار شود. در روانشناسی مثبت نگر، پیشرفت هدف نیست بلکه منظور اصلی ایجاد هدف در زندگی است (کورِی، ساتویندر و ادواردو ، 2010). البته این که فرد خود را گرفتار ملاک‌هاي رقابتی اجتماعی کند کار درستی نیست، پیشرفت باید با توجه به ملاک‌هاي فردی و برای تامین نیاز به شکوفایی فرد باشد و فرد باید بیاموزد که بیشتر بر مبنای انگیزه‌هاي درونی خود رفتار کند تا در صورت عدم موفقیت از مسیر پیش رفت باز نماند (کوهن، فریدریکسون، برون و کان وی ، 2009).
در مورد انگیزه پیشرفت تعریف‌هاي مختلفی ارائه شده است بنا به تعریف ویلدر  (1989) این انگیزه عبارت است از میل و اشتیاق یا تلاش و کوششی که افراد برای رسیدن به هدفی یا تسلط بر امور، افراد یا اندیشه‌ها  و دستیابی به یک معیار متعالی از خود نشان مي‌دهند. بر اساس تعریفی دیگر، انگیزه پیشرفت سائقی برای پیشی گرفتن از دیگران، دستیابی به پیشرفت با توجه به ملاک‌هاي مشخص و تلاش جهت کسب موفقیت است (روبینز ، 1993). همچنین، گیج و برلانیر (1992) انگیزه پیشرفت را به صورت یک میل یا علاقه به موفقیت کلی یا موفقیت در زمینه فعالیت خاص تعریف کرده اند. بسیاری از محققین عقیده دارند که انگیزه پیشرفت یکی از صفات شخصیتی نسبتا پایدار است که منشا بسیاری از رفتارهاست. افراد از نظر داشتن انگیزه پیشرفت با هم متفاوتند. برخی دارای انگیزه پیشرفت بالا هستند و برای به دست آوردن موفقیت و دستیابی به هدف‌هاي خود تلاش مي‌کنند و برخی دیگر انگیزه پیشرفت پایینی دارند (اتکینسون، 1966).

نظریه‌هاي انگیزش پیشرفت
نظریه تولمن
تولمن  معتقد بود که رفتار هدفمند است. به عنوان مثال، افراد همیشه برای رسیدن به مکان‌های خاصی رانندگی می کنند یا این که آن‌ها همیشه برای رفتن به مکان خاصی از منزل خارج می شوند. وقتی که هدف مورد نظر به دست آمد، رفتار نیز متوقف می شود. علاوه بر این، رفتار شامل شناخت  و دانش  نیز می باشد. افراد برای رسیدن به هدف های خود به میزان زیادی به فرضیه ها  و انتظارت خود وابسته اند. به عنوان مثال، یک کتاب‌دار وقتی که قفسه کتابخانه را جستجو می کند، این جستجو از فرضیه ها یا انتظارات خاصی ناشی می شود. کتابدار می داند کجا را بگردد و می‌داند هنگامي‌که آنجا را بگردد چه چیزی خواهد یافت. در مورد اهداف مورد نظر برای انگیزه پیشرفت نیز، فرد بر اساس فرضیه ها و انتظارات، میزان تمایل خود را تنظیم می کند زمانی که فرضیه او این باشد که به امکان زیاد می تواند در کالج نمره الف باشد و توانایی این کار را دارد و پیش بینی می کند که در صورت مطالعه مناسب، این هدف دست یافتنی است، در او این تمایل ایجاد می شود که خود را وارد چالشی  برای نمره الف شدن کند. اما در صورتی که او میزان توانایی خود را پایین تر از این هدف در نظر بگیرد یا تصور کند که ممکن است به صورت ناعادلانه ای نمره دهی انجام می شود انگیزه ای برای پیش رفت در مرتبه علمي‌خود در کلاس انجام نمی دهد (به نقل از پانگ ، 2010)
اصطلاحاتی که تولمن برای هدف و شناخت به کار برد، به ترتیب «خواست » و «انتظار » می‌باشند. خواست ها از نیازهای بدنی  مانند گرسنگی، تشنگی، میل جنسی، خواب و درد سرچشمه می گیرند. منظور از هدف، تمایل برای به دست آوردن یک پدیده محیطی است که بتواند خواست بدن را ارضا کند. انتظارات زمانی ایجاد می شوند که افراد قصد دارند پدیده‌هایی را جستجو کنند که خواست هایشان را ارضا کنند. منظور از شناخت، نقشه شناختی  اکتسابی فرد است در مورد این که چه چیزی در محیط به چه چیزی می انجامد. جستجو های محیطی برای پدیده‌هایی که خواست ها را ارضا می کنند تصادفی نیستند، بلکه همواره انتظارت آن ها را هدایت می کنند (به نقل از پانگ، 2010).

نظریه لوین
دیدگاه لوین  در زمینه انگیزش، همانند دیدگاه تولمن، فرد را به عنوان یک ارگانیسم هدف گرا در نظر می  گیرد. فرد همیشه به چیزی نزدیک یا از آن دور می شود و آن چیزی که باعث نزدیک شدن یا دور شدن فرد می شود نیاز  است. نیازها نه تنها از خواست های بدنی ایجاد می شوند بلکه از خواست های روانی هم نشأت می گیرند. نیازها، قصدها را به وجود می آورند. به عنوان مثال، نیاز به یک جفت کفش نو، قصد رفتن به فروشگاه را به وجود می‌آورد. وقتی که قصد ایجاد شد، به دنبال آن تنش نیز ایجاد می‌شود تا این که آن تنش از طریق رفتار پایانی (رفتار گرایشی یا رفتار اجتنابی) کاهش یابد. سازه شناختی لوین، جاذبه  بود، که منظور ارزش مثبت یا منفی  پدیده‌های محیطی برای فرد است. به عبارت دیگر، موضوعات جالب و کاهش دهنده تنش، جاذبه مثبت و موضوعات تهدید کننده و تنش زا، جاذبه منفی پیدا می کنند. بنابراین مي‌توان برای افزایش انگیزش پیشرفت احساس نیاز به پیشرفت را در افراد افزایش داد تا آنها با کاهش تنش ناشی از آن تلاش خود را افزایش دهند. (برونستین، 2010).
در زندگی اجتماعی نیز بسیاری از نیازها، نیازهای اکتسابی است اینکه یک فرد جایزه نوبل دریافت کند در بسیاری از دانشمندان تنش بسیار زیادی ایجاد مي‌کند و آنها را وا مي‌دارد که به میزان زیاد و برای سالیان زیاد تلاش کنند، این در حالی است که گرفتن چنین جایزه ای هیچ یک از نیازهای زیستی آنها را تامین نمي‌کند و در بسیاری موارد تامین نیازهایی مانند خواب و استراحت را نیز مختل مي‌کند. در واقع عامل تعیین کننده میزان تنش ایجاد شده است. در هدف‌هاي مختلف موجود، هدفی که تنش بیشتری ایجاد مي‌کند رفتار انسان را به سمت خود جهت مي‌دهد (برونستین، 2010).

پژوهش‌هاي صورت گرفته در داخل و خارج کشور
    خلیلی آذر  (1386) در مطالعه ی خود با عنوان مقایسه هوش هیجانی دانش آموزان تیزهوش و عادی و رابطه ی آن با پیشرفت تحصیلی بیان داشت که بین هوش هیجانی دو گروه تفاوت معنی داری وجود دارد و هوش هیجانی نیز با عملکرد تحصیلی دانش آموزان در رابطه است.
    پیرخائفی و همکاران (1386) در پژوهشی با عنوان مقایسه خلاقیت و هوش دانشجویان رشته‌هاي مختلف تحصیلی بیان داشتند که بین میانگین خلاقیت و هوش دانشجویان رشته‌هاي مختلف تفاوت معنی داری وجود دارد.
    تمنایی فر و گندمي‌(1390) در مطالعه ای با عنوان رابطه انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان بیان کردند که بین انگیزش و پیشرفت تحصیلی رابطه معنی داری وجود دارد. و میانگین نمرات انگیزش پیشرفت در دانشجویان دختر و پسر با هم تفاوت معنی داری وجود دارد به این صورت که انگیزه پیشرفت دختران بیشتر از پسران است.

فهرست مطالب مبانی نظری و پیشینه پژوهش نظریه های انگیزه پیشرفت(فصل دوم پایان نامه) به شرح زیر می باشد:
انگیزه پیشرفت
2-2-2- انواع انگیزه پیشرفت
2-3- نظریه‌هاي انگیزش پیشرفت
2-3-1- نظریه تولمن
2-3-2- نظریه لوین
2-3-3- دیدگاه مک کللند
2-3-4- نظریه دسی در زمینه انگیزش
2-3-5- دیدگاه نیکولز
2-3-6- الگوی هدف گرایی دویک در انگیزه پیشرفت در یادگیری
2-3-7- نظریه اندرو
2-3-8- دیدگاه نظریه مثبت نگر
2-4- پیشایندهای انگیزه پیشرفت
2-4-1- پیامدهای انگیزه پیشرفت
پیشینه تجربی مربوط به متغیرهای پژوهش حاضر
2-11-1- پژوهش‌هاي صورت گرفته در داخل و خارج کشور
منابع فارسی
منابع لاتین

چيزی که اين فایل را با بقیه فایل ها متمايز کرده است قابل ویرایش بودن و آماده پرينت بودن آن می باشد تا خريدار از خريد خود کاملا راضی باشد.

توضیحات: پرداخت توسط همه کارتهای عضو شتاب در درگاه بانک پاسارگاد امکان پذیر است. شما پس از خرید (مبانی نظری و پیشینه نظری پژوهش نظریه های انگیزه پیشرفت(فصل دوم)) سریعآ لینک دانلود در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود کنید.

نکته: شما می توانید هرگونه سوال را با مسئول پژوهش نگین فایل در میان بگذارید..

دانلود فایل

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل


کلمات کلیدی: مباني نظري و پيشينه پژوهش انگیزش پیشرفت دانلود مباني نظري انگیزه پیشرفت مباني نظري نظریه های پیشرفت فصل دوم انگیزه پیشرفت ادبيات نظري انگیزه پیشرفت چارچوب نظري پیشرفت تحصیلی پيشينه نظري انگیزه پیشرفت تحصیلی پيشينه پژوهش انگیزه

مطالب مرتبط

مبانی نظری و پیشینه پژوهش نظریه های انگیزه پیشرفت(فصل دوم پایان نامه)


پایان نامه و رساله طراحي فرهنگسراي موسيقي

مبانی نظری و پیشینه پژوهش بحران های مالی و اقتصادی (فصل دوم)

ادبیات نظری و پیشینه تجربی روانشناسی روانشناختی(فصل 2)

اهمیت اخلاق و مسئولیت های اجتماعی مدیران

بررسی جو احساسی و هیجانی خانواده بر خودباوری فرزندان

سبک های اسنادی و سبک های یادگیری همگرا - واگرا در دانشجویان افسرده و عادی

تحقیق کودک آزاری و تبیه کودکان و راهای مقابله با آن

مبانی نظری و پیشینه پژوهش بازاریابی و عناصر آمیخته بازاریابی 4p (فصل دوم)

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش موفقیت شغلی (فصل دوم روانشناسی)

دانلود مقاله اثر بازدارندگی نایسین و دمای نگهداری بر روی رشد و فعالیت باکتری کلستریدیوم پرفرینجنس در